Dünyanın en büyük otomotiv kümelerinden Stellantis’in Türkiye CCO’su (Chief Corporate Officer) Ayça Furth’u pandemi periyodunda ofis kapatma kararı alan birinci yöneticilerden birisi olarak tanıdık. Hatta kendisi ofise bir daha dönmeyeceklerinin birinci sinyallerini de o periyotlarda verdi. ‘Beyaz yakalının özgürlük manifestosu’ olarak tanımladığı konuttan çalışmaya geçiş modeli yurtdışına da örnek oldu. Sonrasında birçok Stellantis Türkiye yöneticisinin yurtdışında üst seviye pozisyonlara transfer olduğunu duyduk. Şirket, bir yandan adeta bir yetenek fabrikası üzere yönetici ihracatı da gerçekleştiriyordu. Kendisine 2022 yılında “Bunu nasıl yapıyorsunuz?” diye sorduğumda bir otomotiv şirketini 2018 yılından beri teknoloji şirketi üzere konumladıklarını anlatmıştı.
ÇARPICI ARAŞTIRMA
Ayça Furth’un Hürriyet ile paylaştığı son araştırma sonuçları ve geleceğin çalışma hayatına dair değerli bildirileri ise epey dikkat çekiyor. Furth, “Yakın geçmişte ülke genelinde 1000 çalışanın iştiraki ile bir araştırma yapma bahtı yakaladım. Gördüğüm sonuç epey çarpıcı ülkemiz için. Çalışan maddi garantisini bulduğu an çalıştığı kurumdan ayrılmaya karar veriyor. Üstelik yüzde 65 üzere inanılmaz bir oranda. Ayrılma sebebi ise daha çarpıcı; kendine ve ömrüne alan açmak. Alan açmanın kendin olmayla, yaratıcılıkla, özgürlükle ilgisini anlatmaya çalışıyorum. Çalışanın nefes almaya, kendi olmaya, kendi gücüyle kurumlara paha katmaya hazır olduğunu farketmeyen kurumların aslında daralan yetenek pazarında çağı yakalamakta zorlanmayacağını düşünmek büyük saflık” diyor.
Beyaz yakalıların artık ‘’ yakalılara devindiğinin de altını çizen Ayça Furth, kelamlarına şöyle devam ediyor: “Yarının altın yakalısı iş hayatının dönüşümünde gönüllülük gösterecek. İstihdam edilmeyecek fakat yararın kesimi olması için ikna edilecek. Yetenek pazarının daraldığı yeni iş dünyasında, altın yaka paylaşılır bir kaynak olarak kendini markalayacak. Bu da pek çok kurum için yetkinliğe eşit erişim konusunda fırsatlar getirecek. Altın yakalı kavramı bir ‘olma hali’. Bir oluş manifestosu, farkındalıklı bir seçim. Bireyin kendi hakkında özgürce hayal kurabilme hali. Hayata, kendi markasına ve cebine koyduğu bilgeliğe her manada sahip çıkma hali.
DERİN BİLGİ SAHİPLİĞİ
Her düzeyde liderliği üstlenen, yaratıcı düşününen ve muvaffakiyet için değişik yol ve yolları kalbi hissi değil lakin derin uzmanlıkla zorlayan yeni bir iş gücüne gereksinim var. İşte ben bu yeni iş gücüne altın yakalı diyorum. Özgürlüğünün ve gönüllülük hudutlarının farkında, sistemlerle değil, aklıyla karar veren, yiğit ve işini derinden bilen uzmanlar. Ki bu profil çok yakında parayla pulla istihdam edilemez bir ekonomik özgür güce dönüşecek. Altın yakalı olmak için ise her şeyden azıcık anlayan değil, bir işi derin bilen olmak gerekecek. Kartvizitini alsak, yarın dışarıda neyi pazarlayarak para kazanırsın sorusuna herkesin samimi olarak güç harcaması ve altın bileziğini oluşturması gerekecek.”
YETENEK AÇIĞI TAVAN YAPACAK
Geleceğin kazanan kurumlarının çalışanının bilimsel olarak yetkinliklerini ölçen ve bunları nasıl mobilize edeceğini öğrenen şirketler olacağını belirten Furth, “İstihdam yaratmak ve pahalı işgücünü işe almak artık daima olduğundan daha güç olacak. Zira artık birey kurum içindeki rolünün ve beklentilerinin farkında. Yapılan çalışmalar yetenek açığının önümüzdeki iki sene içinde yüzde 85’e varacağını işaret ediyor. Örneklemek gerekirse, lojistik kesimi yetişmiş işgücü istihdamında sıkışmış durumda, pek çok büyük teknoloji şirketi binlerce yazılımcı açığı ile iş yapmaya çalışıyor. Artık büyük bir şirkette çalışmak yetenek için enteresan değil, o kendisini manalı olacağı işte hayal ediyor. Bu fikrin altında çok kıymetli bir kavram var. Çalışanlar, kullanılacak emek ya da ‘araç’ olmaktan çıkıyor. Şirketinizdeki tüm bedelin özü, can damarı ve kaynağı haline geliyor” bildirisini veriyor.
GÖREV TARİFLERİ DEĞİŞİYOR
En büyük değişimin en yaygın misyonlarda yaşanacağının da altını çizen Ayça Furth, “Satış vazifesi artık pazarlama ve dijital aksta güncellenecek. Gelecekte satış ve pazarlamanın melezi, e-ticaret bilen orijinal bir misyon konuşacağız. İnsan kaynakları işi artık veri ve strateji ile şekillenen insan mühendisliğine dönüşecek. Müşteri odaklılık artık müşteri deneyiminin kümelerle idaresinden 360 derece persona idaresine devinecek bütünsel bir bakışı getirecek. Liderlik kavramını artık her rolde başkanı oynayan kaynaklarla tabana yayacağız. Operatif rollerin vakit içinde kaybolacağını uzun vakittir konuşuyoruz. Farklı sektörel yetkinlikler konuşuluyor ‘büyük sıfırlanma’ kavramı ile. Kesimlerin ortasındaki kalın duvarlar kalktı. Çalışma ikliminde artık gönüllülük konuşacağız” öngörüsünü paylaşıyor.
GENÇLERE DÖRT DEĞERLİ TAVSİYE
Çalışma hayatına yönelik gençlere dört ana başlıkta tavsiyeler de veren Stellantis CCO’su Ayça Furth, bunları şu biçimde sıralıyor:
1- Çok çalışmak gerekiyor. Bilgi ve uzmanlık güç. Bir şeyin en uygun bileni olun kesinlikle, kolaya kaçmadan.
2- Sen kimsin? Nesin sen? Ne istersin, nereye kadar tamamsın, neresi kırmızı çizgin, neyi seversin, neyi istemezsin? Kısaca kendin hakkında kaliteli mesai harcaman lazım. O denli aklına geldikçe ya da sorun yaşadıkça değil, planlı ve stratejik ve her daim.
3- Özgürsün, her vakit bunun farkında olarak seçimler yapman lazım. Bazen durum prestijiyle az özgür olmayı da seçebilirsin, ancak özgürlüğünden neyin uğruna vazgeçtin, bunu bilmek de özgür zihinli olmak demektir. Seçebileceğini bileceksin.
4- Saygın olacaksın, evvel kendine, sonra her şeye karşı saygın davranacaksın. Bunları yaptıysan, kaygı etme, hayat sana mükemmel deneyimler hazırlamaya başlamıştır bile.